keskiviikko 8. maaliskuuta 2017

13. Salad bowls


Tykkään ostella kaikkia vihanneksia sun muita rehuja jääkaappiin, että kotona olisi aina jotain tuoretta ja terveellistä syötävää. Joskus ne valitettavasti jäävät jonnekin sinne jääskopen perälle unholaan muhimaan ja turvaudun laiskuuttani pussiin pakastevihanneksia pannulla wokattuna..

Kun nälkä ei ole vielä aivan infernaalinen, teen usein sellaisia jääkaapintyhjennyslounaita. Loppupeleissä sen porkkanan raastaminen ja muutaman herkkusienen paistaminen ei oikeasti edes vie kamalasti aikaa. Terveellistä, helppoa ja nopeaa, sekä taloudellista, kun pilaantuneita vihanneksia ei tarvitse sitten olla hetken päästä heittämässä pois.

Säilykkeillä ja juustoilla kulhoihin saa kivasti ruokaisuutta ja monipuolisuutta; vaihtoehtoja on paljon! Myös marinadeilla ja kastikkeilla saa vaihtuvuutta, enkä tarkoita nyt mitään Saarioisten sokeri-rasva-suola-majoneesipohjaista salaatinkastiketta.

Rakennan kulhon yleensä tietyllä "kaavalla", jotta saan varmasti monipuolisen aterian. Pohjalle kokoan melko täyden lautasellisen erilaisia kasviksia. Päälle jokin proteiinin lähde ja hyviä rasvoja pähkinöiden tai avocadon muodossa. Jos kaipaan esimerkiksi treenin jälkeen lounaalle enemmän hiilaria, pidän kaapissa riisi- tai maissikakkuja, jotka maistuvat joo ihan pahvilta, mutta tuovat aterialle vielä lisää täyttävyyttä. Toki, jos edellispäivältä on jäänyt vaikkapa riisiä tai bataattiranuja, hyödynnän tietysti niitä! Riisinuudelit ovat myös käteviä hyvin lyhyellä keittoajallaan. Viimeksi löysin kaupasta täysjyväriisinuudeleita, jotka ovat tavallisia kuitupitoisempia!
 

Kokosin pienen listan, josta on kiva poimia ideoita seuraavaa kauppareissua tai vatsanmurinan vaimennusta varten. Aika pitkälle pääsee, kun pitää vihannesosastolla silmät auki. Välillä teen kulhon myös tietyllä teemalla, kuten Japani tai texmex. Mutta niistä lisää myöhemmin!


LUNCH BOWL

Pohjalle
  • paprikaa
  • porkkanaa suikaloituna
  • marinoituja tai paistettuja herkkusieniä
  • höyrytettyä parsakaalia
  • säilykemaissia
  • aurinkokuivattuja tomaatteja
  • oliiveja
  • tomaattia
  • kurkkua
  • salaattisekoitusta
  • valkosipuliöljyssä paistettua pinaattia
  • paahdettua punajuurta tai muita juureksia
  • punasipulia 
  • melonia
  • ananasta
  • kesäkurpitsaa
Proteiinia
  • papuja
  • kikherneitä 
  • halloumia
  • mozzarellaa
  • tonnikalaa
  • fetajuustoa
  • vuohenjuustoa
  • paistettua broilerin rintafileetä
  • marinoitua tofua 
  • lohta
  • keitettyjä kananmunia 
  • linssejä
Hyviä rasvoja
  • oliiviöljyä
  • avocadoa
  • pähkinäsekoitusta 
  • siemennäkkäriä
  • pellavansiemeniä
Hiilaria
  • riisi- tai maissikakkuja
Kastikkeeksi
  • balsamicoa
  • hummusdippiä
  • sitruunamehua
  • tsazikia 
  • salsaa
  • guacamolea
  • tuoreita yrttejä, kuten sitruunamelissaa, korianteria, basilikaa, timjamia 


xx

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti