perjantai 12. tammikuuta 2018

50. InBody-mittaus

Hyvää perjantaita!

Suoraan aiheeseen: kävin nimittäin, kuten otsikosta voi päätellä, viikko sitten InBody-mittauksessa, kun mulla oli siihen työn kautta mahdollisuus. Homma vähän hirvitti, mutta koska täytin keskiviikkona 10. päivä 25 vuotta, päätin suhtautua mittaukseen aikuismaisen rauhallisesti ja analyyttisesti.


Perinteisesti olen ollut aika kriittinen omasta vartalostani. Etsin jatkuvasti vikoja ja parannettavia kohtia, vaikka osaan toki hyvinä päivinä olla itseeni myös tyytyväinen. Pitäisi olla pienempi rasvaprosentti ja koska olen tällainen pulkannaru, haluaisin enemmän lihasta vähän joka paikkaan. Mutta toisaalta olen kyllä ihan kauhea kaappi, että olis kuitenkin ehkä kiva olla vähän hoikempi. Elämä on välillä aika hankalaa, kun en oikein ota selvää, että mikä olisi edes mun omasta mielestäni hyvä.

En ole käynyt vaa'alla sitten viime kevään kuntokuurien, ja pelkäsin vähän nähdä, miten paljon olen vuoden takaisesta pullahtanut. Joulun ja uudenvuoden syöminkien ja etenkin tissuttelun jälkeen ei ollut mikään kovin luottavainen olo. Joka tapauksessa, kun tarvittavat analyysit oli tehty, ja saatiin paperi käteen, mittaaja tokaisi mun tuloksistani kuitenkin, että "Täähän on kun jostain oppikirjasta, kaikki arvot ihan just viitearvoissa!".

No, kyllähän sitä rasvaa löytyi tästä kehosta, mittauksen mukaan 15 kiloa. Toisaalta sitä kyllä kuuluukin olla jonkun verran 25-vuotiaan naisen kehossa. Mun painoisellani (InBodyn mukaan) jokainen arvo väliltä 12,6-20,1 kiloa on normaali määrä. Mikä tärkeintä, omalla kohdallani rasvaa ei ole kertynyt vyötärölle, ja takapuolessa pieni pehmuste näyttää vaan hyvältä. Rasvaprosentiksi kone mittasi mulle 23,6 %, normaalin rasvaprosentin huidellessa 18 ja 28 välillä.

Ainoa, mikä oli yhden pykälän viitearvosta, oli tasapaino ylä- ja alavartalon välillä - alavartalon hyväksi. Mutta sehän tarkoittaa vain..bootygains! Heh. Alavartalon lihaksisto oli hieman keskivertoa kehittyneempi, ylä- ja keskivartalo taas normaalin rajoissa. Jossakin aiemmassa mittauksessa oikea ja vasen jalkani olivat ihan hieman eri paria, mutta tällä hetkellä ne vaikuttaisivat grammalleen samankokoisilta. Jes! Käsien kohdalla taas epätasapaino - jok
a niissä on ollut niin kauan kun muistan - on edelleen olemassa. Vasen käsi oli jälleen vähän rasvaisempi ja lihaksikkaampi kaveriinsa verrattuna.. Olen yrittänyt kuroa eroa tekemällä käsiliikkeet pääsääntöisesti käsipainoilla, tai muuten yhdellä kädellä, mutta ei se vasen käsi vaan suostu kutistumaan, tai oikea ottamaan kiinni. Rasittavaa!



 Puolen kilon päässä ihannepainosta..

Toisaalta kelläpä ei jotakin pikkuvikoja olisi. Ovathan myös esim. mun kasvoni ihan toispuoleiset, ja korvat vähän eri tasolla. Mulla kuitenkin on ne kasvot ja korvat, sekä toimivat kädet ja jalat!

Voisihan sitä tietysti kesää kohti mentäessä yrittää taas siistiä ruokavaliosta ylimääräiset napostelut, jättää se viinin lipittäminen vähän vähemmälle ja selkeyttää treeniohjelmaa. Mutta turha murehtiminen täytyy kyllä lopettaa tähän paikkaan! Näillä treenimäärillä ja perusterveellisillä elämäntavoilla (siitä pienestä punaviinin kulutuksesta huolimatta) ei pitäisi kehonkoostumuksen kanssa olla hätäpäivää. Jotenkin sitä ei vaan sitten ehkä ole täysin käsittänyt, ettei ole enää se sippoinen 17-vuotias lukiolainen, joka hyppi kaiket päivät juoksumaton ja jumppasalin väliä ja karsasti ajatusta lihaksista. Olen kyllä GoGo:lle liityttyäni hiljalleen nostanut taas aerobisen määrää, ja se oikein hyvä jumppa- ja juoksukunto on mahdollista saavuttaa myös vähän rennommallakin asenteella niihin lukioaikoihin verrattuna. Riittävällä ruoalla, levolla ja jalkapäivillä silloin tällöin, plussana on tietysti myös pyöreämpi tarakka..

xx

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti