torstai 8. maaliskuuta 2018

55. Quinoabowl & lemon vinaigrette



Muutossa käy helposti niin, että tavaroita ei malta laittaa rauhassa paikoilleen. Ei elintarvikkeita, vaatteita, paikkaansa etsiviä koriste-esineitä, kenkiä tai työkaluja. Kamaa on vaan niin helppo tunkea johonkin kaapin perukoille odottamaan sitä kaunista päivää, kun niitä tulee ikävä. Omalla kohdallani sen tavaran olemassaolon vaan tuppaa unohtamaan aika nopeasti - poissa silmistä, poissa mielestä.

Töiden jälkeen en ole jaksanut tehdä kun vaan sen kaikkein välttämättömimmän, ja vapaapäivinä harvemmin kiinnostaa alkaa repimään kaappien sisältöjä alas. Nyt olen kuitenkin ottanut itseäni niskasta kiinni, ja koittanut saada tähän tavaramereen jotakin järkeä!

Viikonloppuna muinoin itse tuunaamani yöpöydät saivat uuden kodin, ja maanantaina vein vaatteita sun muuta turhaa pikkutavaraa kirpputorille. Kaverini suosituksesta otin Takojankadulle avattun, uuden Kirpparilla.fi -kirppiksen kokeiluun, mutta toistaiseksi myynti on ollut aika heikkoa. Toki hiihtolomaviikon jälkeinen viikko saattaa yleisesti olla hiljaisempi, mutta jospa viikonloppu vähän korjaisi tilannetta. Yritin vieläpä hinnoitella tavarat eroonpääsymielessä, mutta voi olla, että loput tavarat täytyy myydä -50% -lapun voimalla.



Kaappien perukoilta tein siis myös niitä elintarvikelöytöjä. Löytämäni quinoan päiväys taisi olla jo joskus vuonna 2016, mutta koska kuivatavara harvoin pilaantuu ihan kovin äkkiä, päätin kuitenkin keitellä paketin jämät. Quinoahan on maultaan ja ravintoarvoiltaan oikein hyvää, mutta sen huuhtelu on niin hankalaa, että paketin jämät ovat todennäköisesti siitä syystä jääneet kaappiin. Kuiva quinoa on niin hienoa murua, että se menee jokaisen omistamani siivilän läpi. Tällä kertaa en edes yrittänyt käyttää siivilää, vaan kaadoin vaan kattilaan quinoan sekaan runsaasti kylmää vettä, sekoittelin hetken, odotin, että quinoa painui kattilan pohjalle ja valutin varovaisesti ylimääräisen veden pois. Ja ihan riittävän hyvin toimi! Noh, aina keksii uutta.

Quinoa sopii hyvin kasvisruokiin, sillä se sisältää ihan hyvin proteiinia (n. kaksinkertaisen määrän esimerkiksi riisiin tai perunaan verrattuna) ja kuituja. Täyttävyyttä saa lisäämällä ateriaan vaikkapa pari kananmunaa.



NOPEA KASVIS-QUINOABOWL
  • quinoaa
  • wok-sekoitusta pakkasesta paistetutna curryn, kurkuman ja suolan kera
  • 1/2 avokado
  • babypinaattia
  • (keitetty kananmuna)

SITRUUNAVINAIGRETTE
  • 2 rkl oliiviöljyä
  • 1 rkl vaaleaa balsamicoa
  • 1/2 sitruunan mehu
  • ripaus suolaa ja pippuria
  • 1 tl hunajaa


xx

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti