sunnuntai 18. maaliskuuta 2018

56. Go Fat Go

Hyvää sunnuntaita!
Mulla loppui viime perjantaihin ihana kahdeksan päivän työputki. Sivuapteekin hoitajan saappaisiin astuminen on ollut kivaa ja motivaatio hommaan on tällä hetkellä korkealla, mutta paljon on myös täytynyt opetella uutta. Ja kun lauantai-aamuna olisin saanut kerrankin nukkua pitkään, menin sitten heräämään seitsemän jälkeen. No, sainpahan rauhassa nauttia aamupalan, ja pakkailla kamat päivän HIIT-treenejä varten.

Meidän salilla on viikonloppuisin ihanan paljon kivoja tunteja, eli paljon valinnanvaraa. Arkisin jumpille ehtiminen on välillä vähän niin ja näin, jos työt, matkat ja valmistautumiset vievät leijonanosan aamu- ja iltapäivästä. En ollut mitenkään kovin energisellä fiiliksellä liikenteessä, mutta sain kuitenkin kunnialla vedettyä puolen tunnin intervallispinningin, sekä Grit Strenghtin. (Nykyinen ohjelma on muuten kova!) Tuntien jälkeen käväistiin vähän asioilla, meille on nimittäin tulossa verhot! Kunhan saadaan vaan verhotanko asennettua heti, kun yötyöläinen nousee sängystä..



Mutta tuohon otsikkoon. Fitfarm aloittaa taas huomenna 19.3. ilmaisen Go Fat Go-valmennuksen, johon on taas ilmoittautunut tuhansia kiloihinsa kyllästyneitä suomalaisia. Uteliaana latasin tietenkin itsekin kyseisen valmennuksen, vaikka tuskin tulenkaan noudattamaan sitä erityisemmin. Normaalin päivän ateriarunkoni kun on jo aika pitkälti valmennuksen ruokavalion kaltainen, enkä haluaisi kauheasti vähentää tai yksinkertaistaa nykyisiä treenejäni.

Ensinnä täytyy sanoa, että musta on mahtavaa, kuinka Jutta ja Bull tiimeineen viitsii vielä lähteä tuollaiseen. Itse valmennuksen kasaaminen varmasti menee vanhan rungon pohjalta, eikä kokeneilla ammattilaisilla varmaan ole vaikeuksia vastata jo etukäteen yleisimpiin asiakkaiden mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Mutta ne kysymykset valmennuksen sisällöstä. Vastailuun saakin sitten kulumaan hetken jos toisenkin. Toki se on heille myös bisnestä, moni varmasti harkitsee tuon kolmen viikon rupeaman jälkeen Fitfarmin maksullisia valmennuspaketteja, jatkoksi tuohon Go Fat Go-alkusysäykseen. Nykyään kun esimerkiksi Fitverstaan ja Elite Academyn verkkovalmennukset ovat lisänneet kilpailua alalla ja polkeneet hintoja maanrakoon.

Vaikka Fitfarm on luonut valmennukseen osallistujille oman foorumin, jossa heidän valmentajansa vastattavaksi voi avoimesti heitellä kysymyksiä ruokavalioista ja treeneistä, on kysymysten laatu kyllä välillä vähän kummastuttanut. Jos olet allerginen kaikelle mahdolliselle, vihaat puuroa, rahkaa ja kananmunia, et kyllä muuten varmaan jaksa yhtäkään aamulenkkiä tehdä, ja haluat ehdottomasti säilyttää ruokavaliossasi sen mansikanmakuisen kaurajogurtin josta niin tykkäät, kannattaako tuollaiselle valmennukselle ryhtyä? Vai kannattaisiko ehkä mielummin mennä itseensä ja miettiä, jaksaisiko kenties muutaman viikon ajaksi nöyrtyä, ja noudattaa ohjeita parhaasi mukaan? Jos vaihdat jokaisen valmennuksessa "sallitun" ruoka-aineen toiseen, lisäilet aterioille vähän näkkileipää ja sovellat treenejä, minkälaisia tuloksia ajattelit saavasi aikaan? Erityisruokavaliota ja omaan työrytmiin sovellettuja treenejä varten kannattaa varmaan ostaa ihan henkilökohtainen ohjelma, ei miljoonalle ihmiselle kehitetty, yleispätevä sekaruokavalion ohjelma.



Vaikka ohjeet on suunniteltu prikulleen noudatettaviksi, ei liiallinen tarkkuuskaan ole aina hyväksi, vaan syö monesti vain motivaatiota, kun kaikkien nippelinappeli-kysymysten kohdalla joutuu odottelemaan vastausta foorumilla. Ruokavalio alle 75-kiloiselle sisältää laskujeni mukaan n. 1400 kcal, minkä ainakin itse kulutan jo ihan sohvalla makaamalla. Liikaa ei siis myöskään saa soveltaa, jos haluaa saada tuloksia.

Toki ruokavalioasioihin liittyvien asioiden kanssa voi olla oikeasti tosi hukassa, jos käsitteet kilokalori, proteiini, hiilihydraatti, rasva ja imeytyvä hiilihydraatti ovat ihan vieraita, mutta joku maalaisjärki olisi ihan hyvä ihmisellä olla. Sitten, kun ruvetaan vääntämään kättä aiheesta "voiko ksylitolipastillin syödä ruuan jälkeen, vai onko purkka parempi, koska sitä ei niellä" mennään metsään ja lujaa. (Myös purkassa on kaloreita, ja se purkan päällä oleva kerros yhtä lailla liukenee ja niellään, mitä tulee niihin pastilleihin. Mutta jos annos on kaksi pastillia tai purkkaa päivässä, voi varmaan jokainen miettiä, miten paljon pari pastillia vaikuttaa kokonaisuuteen, suhteessa hampaiden terveydestä saatavaan hyötyyn.) Ja jos et voi kalaöljyä syystä tai toisesta syödä, löytyy ihan googlaamalla varmasti vegaaninen ja kalaton omegavalmiste. Ja toistan itseäni, mutta valmennus kestää kuitenkin vain sen kolme viikkoa. Jos siksi ajaksi ei pysty omista ruoistaan luopumaan, se ei kyllä ole valmennuksen vika!

xx

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti